دکتر محمد علی نیلفروش زاده

متخصص پوست و مو


استخدام متخصص تغذیه

شروع فاز انسانی طرح فولی

گزارش طرح سلول بنیادی فو

فراخوان بیماران لک,تیرگ

قابل توجه بیماران دارای

ثبت خاطرات در وب سایت

وب سایت شاهراه سلامت

لینک مرکز تحقیقات پوست و

لینک مفید

مشاوره پوست- پیوند مو - لی

آنتي اكسيدانها واثر آنها بر مو

كمبود مواد غذايي غالباً باعث تأثير بر ساقه مو شده و شكنندگي، ضعف و رشد آهسته آنها را موجب مي گردد. مشكلات مو كه ناشي از كمبود مواد مغذي باشند، با تغذيه صحيح قابل درمان هستند. مواد غذايي اصلي براي رشد مو عبارتند از ويتامين A، ويتامينهاي گروه B، بيوتين، ويتامين C، مس، آهن، روي و آب.
آنتي اكسيدانها عناصري هستند كه بدن را در مقابل بيماريها و پيري زودرس محافظت مي كنند. اين تركيبات بدن را عليه بيماريهاي مزمن از جمله بيماريهاي قلبي، آرتريت، سرطان و بيماريهاي ناشي از توليد راديكالهاي آزاد حفظ مي كنند.
سيستم پيچيده دفاعي در بدن وجود دارد كه ويتامين ها، مواد معدني، اسيدهاي آمينه و آنزيمها نقش اساسي را در آن بازي مي كنند، اين سيستم پيچيده آنتي اكسيدان نام دارد. آنتي اكسيدانهاي شناخته شده عبارتند از:
1- ويتامين A: نوعي ويتامين محلول در چربي است كه در سلامت پوست، مو و غشاء و مخاطي داراي اهميت است. بعلاوه ويتامين A در ديد شب به ما كمك مي كند ويك عنصر ضروري براي رشد استخوان، دندان و ايجاد باروري است. اين عنصر نوعي آنتي اكسيدان است كه در رشد و سلامت سلول و بافت بدن از جمله مو و پوست سر نقش اساسي دارد. كمبود اين ويتامين با تخريب سلولها منجر به ريزش مو و شوره سر مي شود. ميزان نياز روزانه اين ويتامين براي بالغين، 5000 واحد است و بدن نياز به اين ويتامين را از 2 طريق فراهم مي كند:
* منابع گياهي: به شكل كاروتنوئيدها مثل بتاكاروتن هستند كه در بدن تبديل به ويتامين A مي شود. اين منابع شامل ميوه هاي زرد و نارنجي و سبزيجات سبز تيره هستند.
* منابع حيواني: در فرم رتينول كه شامل جگر، روغن ماهي، تخم مرغ و شير هستند.
2- ويتامين B: انواع ويتامين B داراي خاصيت آنتي اكسيدان بوده و فعاليت سيستم ايمني را تحريك مي كند.
ويتامين B12,B6 و فوليك اسيد كه مواد حياتي در توليد هموگلوبين مي باشند. نقش هموگلوبين حمل اكسيژن از ريه ها به بافتهاي بدن از جمله مو است. موهاي قوي و سالم وابسته به خونرساني خوب و اكسيژن كافي است. كمبود ويتامين B باعث كاهش خونرساني و اكسيژن رساني به مو شده و ساقه مو آسيب ديده و رشد آن كند مي شود.
ميزان نياز روزانه ويتامين B6 2 ميلي گرم براي افراد بالغ است. بهترين منابع ويتامين B6 غذاهاي حاوي پروتئين از جمله مرغ، ماهي، جگر و سويا و دانه هاي گياهي هستند. ميزان نياز روزانه ويتامين B12 بطور متوسط 6 ميكروگرم براي افراد سالم است كه غالباً در مواد غذايي حيواني از جمله گوشت، ماهي، مرغ، تخم مرغ و شير و ساير فرآورده هاي لبني هستند.
3- ويتامين C: نوعي آنتي اكسيدان مهم است كه بدن را در مقابل راديكالهاي آزاد محافظت مي كند و بنابراين در محافظت بدن از انواع سرطانها، بيماريهاي قلبي و استرس نقش دارد. بعلاوه ويتامين C در بخشي از سلول كه مسئول توليد انرژي است نقش دارد و براي توليد اسپرم و باروري، توليد غضروف، مفاصل، پوست و عروق خوني نقش اساسي بازي مي كند.
كمبود اين ويتامين باعث استعداد مو به ريشه ريشه شدن و شكنندگي مي شود. ويتامين C در توليد كلاژن كه يك بافت همبند براي نگهداري بافت در كنار هم از جمله بافت مو است، قش دارد.
ميزان نيازروزانه ويتامين C، 60 ميلي گرم است. افراد سيگاري به ميزان دو برابر افراد غير سيگاري به اين ويتامين نياز دارند، ويتامين C در مركبات، توت، خربزه، فلفل، سبزيجات با برگ تيره، سيب زميني و گوجه فرنگي يافت مي شود.
4- ويتامين E: فرم فعال ويتامين E، آلفاتوكوفرول است كه نوعي آنتي اكسيدان قوي است. اين ويتامين سلولها را از اثرات راديكالهاي آزاد كه ناشي از متابوليسم سلولي است و باعث آسيب سلولها مي شود، محافظت مي كند.
5- سلنيوم: يك ماده ضروري است كه در طب پيشگيري ارزش ويژه اي دارد. كمبود آن باعث ريزش مو، سفيد شدن و شكنندگي موها مي شود. منابع سلنيوم عبارتند از غلات، جگر، نان كامل، تن ماهي، پياز، گوجه فرنگي و كلم بروكلي ميزان نياز روزانه آن 66 ميكروگرم است.
6- روي: روي ماده اساسي در فعاليت 200 نوع آنزيم مختلف است. در تشكيل استخوان، ترميم زخم، توليد پروتئين و توليد انسولين كه ماده ضروري در متابوليسم كربوهيدراتها است، نقش اساسي دارد.
كمبود روي غالباً با شوره سر و ريزش مو همراه است. روي يك ماده ضروري در فعاليت سلولها و رشد بافت ترميم آن است. روي همچنين در نگهداري غدد مترشحه چربي كه در كنار فوليكولهاي مو هستند، نقش دارد. منابع خوب روي شامل: منابع حيواني از جمله غذاهاي دريايي است. تخم مرغ و شير به ميزان كمتري داراي روي هستند. حبوبات و غلات نيز داراي روي هستند.
ساير آنتي اكسيدانها عبارتند از Carotenoid, Carnosine, Bilberries، كوآنزيم، Q10 و چاي سبز كه غالباً سلولها را از تأثير مخرب راديكالهاي آزاد محافظت مي كنند.


آدرس مطب : تهران ، بلوار آفریقا ، نرسیده به تقاطع میرداماد ، پلاک 67 ، کلینیک جردن
تلفن : 88886501 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فرم استخدامفرم رضایتمندی بیماراننظر سنجی در مورد وب سایتصفحه اصلیبیوگرافیگالری عکسفیلم هالیست موضوعی مقالاتسوالات پزشکیدرباره مااخبارویزیت اینترنتی بیماران رپیامهای کاربرانسایتهای دیگر